Db.no skriver i dag: "Undergraver reklamen på NRK.no lisensen?" og snakker om NRKs bruk av reklame på hjemmesidene sine. Hva er nytt her egentlig, altså når det gjelder NRK og reklame? De har jo brukt reklame i lang tid, både på nettet og i sendinger. Hva med de store arrangementene, sport o.l.? Hvor ofte ser og hører man ikke "Sendingen presenteres av..."? Dette er noe som har irritert mange i lang tid, men man har vel bare godtatt dette i tillegg til den overprisede lisensen som bare øker og øker, for hva kan man gjøre?
Så når NRK kliner på med litt reklame på websidene, hva gjør det egentlig? Heller reklame på nettet enn i sendingene. Det er jo sendingene vi hovedsaklig betaler for og der er det jo allerede mer enn nok av kommersiell presentering av programmer.
Selvfølgelig bør vi ha en allmennkringkaster, det sikrer oss mot overflod av reklame og dårlige "hollywood-produksjoner" over hele linja. Det sikrer oss et kulturelt mangfold hvor de fleste kan finne noe interessant og vi får programmer og en generell innsikt og forståelse i aspekter ved samfunnet vi ellers kanskje aldri ville fått tilgang til. Så la nå NRK bruke litt reklame på hjemmesidene og be dem heller om å begrense reklamen i sendingene, eller i det minste om ikke å komme med mer i fremtiden. Kanskje litt reklame på websidene kan begrense økninger lisensen?
(Neppe, men hørtes jo litt fint ut å si akkurat nå :-)
juni 04, 2008
NRK og reklame
Etiketter:
Film og TV,
Nyheter
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
0 kommentarer:
Legg inn en kommentar